woensdag 4 april 2012

Wulpen



Ik hoorde vanmorgen, toen ik de honden uitliet, een apart fluitje.

Het was niet mijn buurman, die me terugfloot, ook niet de hondenfokker, mijn andere buurman en al helemaal niet een van de paardentemmende Ekelmansen.

Het kwam van boven.

Een Wulpenbaas had gefloten en alle wulpen, het waren er zox92n 100, landen niet in de Uiterwaarden maar draaiden als groep 1800 om en vlogen terug het land in. Een tweede vlucht sloot zich bij hen aan en toen werd de vlucht opgenomen in een vele malen grotere groep ganzen, Grauwe ganzen en Brandganzen.

De wulpen streken in een keer neer in het weiland, terwijl de ganzen dat altijd in een soort aanvalsgolven van een stuk of 40 tegelijk doen.

Ik ben er natuurlijk zo dicht mogelijk naar toe gelopen, om het allemaal een beetje beter te kunnen zien. De baas van de wulpen floot weer op zijn fluitje en de helft van de wulpen steeg weer op en even later weer als reactie op het fluitje, steeg de rest op.

Een paar achterblijvers, die of hadden zitten pitten of zitten poepen, kwamen er later, luid fluitend, nog eens achteraan. Maar je hoeft als vogel nooit bang te zijn dat je de groep kwijt raakt. Ze vliegen in de groep meestal eerst een paar rondjes ter oriƫntatie voor ze weten waar ze naar toe gaan. Zo ook vanmorgen.

Later zag ik de club een stukje verder langs de rivier in een plas waarvan het ijs inmiddels wel was gesmolten, staan te waden en vast ook staan te foerageren.

Maar, ze zijn er weer de Wulpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten