woensdag 4 april 2012

Schotland, de derde dag

Vandaag, de derde dag en 21 juni en de langste dag van het jaar, gaan we niet alleen voor ver maar voornamelijk voor mooi.

We hebben een mooie trip uitgezet via Windermere langs het Ullswater in het Lake district naar onder andere Glenridding en Patterdale. Welliswaar heel toeristisch, maar een schitterend gebied voor watersport en fietsen, maar vooral wandelen. Een aanrader voor een mooie vakantie. Er is hier een enorm aanbod aan B&Bx92s en ook veel campings. Vaak dicht bij de jachthavens, waar ook voldoende boten te huur zijn.

Op de hoogste gedeelten van het traject reden we door vette dichte mist. Dat is op zich niet zo erg als de weg breed genoeg zou zijn voor twee autox92s. Het is dus af en toe passen en meten.

Veel Schotten rijden zonder licht en dan zie je ze pas op het allerlaatste moment. Dat is voor mij vaak niet zo erg, maar Mieke zit rechts dus op de middenstreep en ziet af en toe veel op zich af komen.

Vlak voor Patterdale kwamen ons in een bocht twee, ik vind het nu, enorme toeringcars tegemoet. Het scheelde volgens Mieke heel weinig of we hadden op zijn minst elkaars spiegels er af gereden. De bussen waren zo slim om op het moment van passeren stil te staan. Ik was dus de lul geweest.

We zijn veilig in Glasgow aangekomen.

We zijn neergestreken op een typische stadscamping met veel mensen die een paar dagen de stad gaan verkennen en heel veel arbeiders die in de buurt aan het werk zijn en s'nachts lekker goedkoop op een camping neerstrijken. Veel mannen dus een enorm gebruik van de mannen toiletten en douches dus een klerezooi.

We hebben vanavond niet buiten kunnen koken, want het regende veel te hard en we hadden geen zin de voortent op te zetten. Nu warmen we in de camper, een blik confit de canard op. Speciaal uit Parijs meegenomen voor dit soort gelegenheden. Smullen, maar we moeten niet te veel slecht weer krijgen, ander moeten we weer naar Frankrijk.

Vanavond is het erg hard gaan regenen. Als we dat weer morgen weer hebben, gaan we niet de stad in en denk ik dat we een dag rust moeten nemen.

Vierde dag

Vandaag zijn we Glasgow in geweest.

Toen we wakker werden vanmorgen miezerde het een klein beetje en dat was geen beletsel op stap te gaan.

We hebben op de camping een nacht bij geboekt omdat we niet wisten hoe laat we genoeg zouden hebben van de stad en omdat we hebben uitgerekend dat een dag langer op de camping goedkoper is dan parkeergeld in Glasgow. En op de camping is het bewaakt parkeren.

Na douchen en ontbijt nemen we trein. Het station ligt op ongeveer 10 minuten rennen van de camping. Nergens voor nodig te rennen, maar als Mieke niet helemaal zeker is van de tijd die ze ergens voor nodig heeft, wordt er in een hogere versnelling gewerkt.

Ja, wat zal ik zeggen over Glasgow. Het is bepaalt niet een stad om eens heerlijk te gaan genieten van monumenten hoewel het de stad is van Mackintosh. Er staan een paar prachtige voorbeelden van zijn ontwerpdrift zoals de Glasgow School of Art en de Willow tearoom.

We zijn in beide gebouwen geweest, maar in de School of Art mocht ik niet fotograferen alsof ik plagiaat zou kunnen plegen op werk wat al 120 jaar oud is van een man die al weet ik hoeveel jaar dood is. We moesten ook een tientje per persoon betalen om er rond te mogen lopen. Daaaaaaaaaaaag. Schotten zijn zuinig, maar ik kan het ook zijn. We zijn nog even de dienstingang ingelopen en toen verder gegaan.

De Glasgow Cathedral vond ik indrukwekkend mooi en heeft bijna perfect de geschiedenis overleefd en is prachtig geconserveerd.

De passages waar Glasgow beroemd om is zijn ook werkelijk prachtig. Neem de Princes Square met zijn prachtige Art Nouveau galerijen en decoraties. Deze liggen aan de PC Hooftstraat van Glasgow maar die heet hier Buchanan Street.

Het St Enoch Centre is een moderne Mall op Amerikaanse leest geschoeid. Alles onder een hypermodern dak.

In een sportzaak in Sauchiehall een paar camages, of hoe die dingen ook mogen heten, gekocht . We hebben natuurlijk geen kaplaarsen bij ons en aangezien we straks toch willen gaan wandelen en geen al te natte voeten willen oplopen in het hoge gras, heb je van die hoezen om je onderbenen over je schoenen. Mieke heeft een paar geleend van Margriet en ik een paar van Danixebl, maar die zijn eigenlijk te kort. Danixebl, als je straks een paar lange nodig hebt, ik heb nu een stel.

Als oude treinliefhebbers en als zoon van een spoorman hebben we natuurlijk een bezoek gebracht aan het Centraal Station. Een schitterend en nog volledig authentiek gebouw. Uit, in oorsprong, laat negentiende eeuw.

We zijn naar de Gallery of Modern Art geweest in een afschuwelijk neoklassiek gedrocht, maar erger er hing of stond niet veel bijzonders. We hadden beter naar een medewerker van een Shell pompstation moeten luisteren. Hij verwees ons naar de schitterende Burrell Collection aan de Pollokshaws Road.

Wij vonden het te ver lopen, maar wie dit leest "Leer je les."

We zijn hier uiteindelijk niet voor het stadse gedoe, we zijn hier voor de rust en de natuur.

We hebben vanmiddag onze route voor de komende dagen uitgezet. Het wordt spectaculaire.
Ik heb nu geen kaart bij de hand om details te geven, maar wees gerust, ik hou u op de hoogte.

Het wordt iets over de Highlands naar het gebied rond Ben Nevis. Daarna zakken we af naar het eiland Mull om verder te gaan in noordelijk richting naar Skye.

Er staat nog niets vast, maar als we tijd hebben gaan we misschien nog naar de Outer Hebrids en dan of anders naar het westen en zien we dan wel verder hoe we terug in Nederland komen.

Maar ik wil niet alles verklappen. Blijf ons maar volgen