woensdag 4 april 2012

Ooievaar


Iedereen zal langzaam aan wel weten dat de ooievaar terug is in het Nederlandse landschap. Zeker wij hier op het platteland, komen ze bijna dagelijks tegen in de uiterwaarden of zomaar ergens in een wei.

Je ziet ze soms in grote groepen achter de ploegende boeren aan het land af struinen om iets lekkers te scoren.



Door het verdwijnen en veranderen van geschikt leefgebied is het aantal ooievaars in Nederland in de jaren zeventig, sterk achteruit gegaan.
Er zijn echter in het begin jaren 80 herintroductieprojecten gestart en daardoor heeft de populatie zich enigszins kunnen herstellen. In 2006 waren er al weer 600 broedende paren in Nederland en in 2008 zijn er 700 geteld
De wilde of verwilderde Nederlandse ooievaars overwinteren in het midden en het zuiden van Afrika, maar vogels uit de herintroductieprojecten blijven gewoonlijk het hele jaar in Nederland.
Als de Nederlandse ooievaars trekken dan volgen zij vooral de trekroute via Spanje en maken via Gibraltar de oversteek naar Afrika (de westelijke route)

Vorige week zag ik afwijkend gedrag van een hele groep ooievaars.
Zij stonden, twaalf stuks op een rij, ieder bovenop een grote lichtmast in het midden van de A28, te liften in de richting van het zuiden.
 Ze zullen wel afkomstig geweest zijn van het Liesvelt in het ooievaarsdorp Groot Ammers.

Ik heb er geen foto van kunnen maken, ik heb ze ook geen lift kunnen geven want ik ging maar tot Gorinchem.



Deze foto heb ik wel gemaakt van een niet kopschuwe ooievaar bij mij in de buurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten