woensdag 4 april 2012

Ganzen



Ganzen

Ik hoorde een tijdje geleden, vraag me niet precies wanneer en van wie, dat ganzen op enig moment alle slagpennen ruien en dan een tijdje niet kunnen vliegen.

Op dat moment nam ik het als waar aan, maar toen ik er eens goed over ging nadenkenx85

Als ik in deze tijd naar buiten kijk en er per uur toch wel meerdere duizenden ganzen, welke kant op dan ook, voorbij zie vliegen om ergens iets te eten te scoren, dan komt het me zeer onwaarschijnlijk voor, dat dat hele spul en week of 4 ergens aan de grond zit.

Dus moet het opgezocht worden.

Ik kies in eerste instantie voor de ANWB Vogelgids van Europa (een fantastisch boek, maar niet echt hanteerbaar voor beginners) en ja hoor, ik citeer: x93Adulte vogels, het gaat over Ganzen, ruien alle slagpennen tegelijkertijd en kunnen daarom 3-4 weken niet vliegen, meestal samenvallend met de periode, waarin jongen zich in het nest bevinden.x94

Het is natuurlijk logisch,Ganzen, die van nature schuw zijn nestelen in afgelegen natte gebieden in dichte vegetatie. Ruien kost veel energie maar er is het voorjaar veel te eten in die natte gebieden en als je niet op hoeft te vliegen om elders voedsel te zoeken, kunnen ze alles mooi combineren, je verbergen, ruien en je gezin groot brengen.

Eenden en sommige Rallen, doen het ook.

Zijn er nog vragen??

Mooi, dat weten we dan weer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten