woensdag 4 april 2012

Het is nu echt Lente



Het is nu echt Lente

Geloof het of niet, maar als ik naar buiten kijk, dan staat er een klein wolkje krokussen voor mijn deur en mijn neus te bloeien. Het is natuurlijk niet het Voorhout in Den Haag, dat in deze tijd van het jaar knalgeel en prachtig wit en blauw is.




Maar is het dan lente of niet?

Ik had die krokussen al een paar dagen in de gaten en werd wat ongerust omdat ik mijn druif nog moest snoeien voordat de sappenstroom op gang komt. Daarnaast wilde ik hem stekken omdat ik daar sinds vorig jaar goede ervaringen mee had.


Van vorig jaar heb ik 8 druivenstokken over gehouden en gistermiddag heb ik er nog maar eens 17 bij gestekt. Het begin van mijn wijngaard is er. La petite Eglise a le Rhin. Wet een mooie naam voor een Boskoops Glory.

Maar goed, mijn plannen om bijen te gaan houden zijn voorlopig de ijskast in verdwenen.

Natuurlijk is het een leuke en lekkere vrije tijd besteding en natuurlijk beginnen we ook in Nederland wat krap in de bijenvolkjes te zitten en natuurlijk kost het niet zoveel tijd, maar de cursus bijenhouder, die me werd aangeboden , duurt 8 maanden. Natuurlijk niet 8 maanden aan een stuk, maar iedere 14 dagen een avond of een middag of een hele dag.

Ja en dat gaat me dus nooit lukken.

Ik ga wel uitzoeken of ik niet op mijn gemak met een bijenhouder uit de buurt een beetje mee kan lopen om de kneepjes van het vak te leren.Ik had vorige week een discussie met mijn schoonvader over het wxe9l of nixe9t afhankelijk zijn van bepaalde noten soorten van de bijtjes om vrucht te gaan dragen.

Ik had een deskundig klinkende man op de radio horen beweren dat de kwekers van Amandelen in Amerika en Hazelnootkwekers in Europa, zich zorgen maakte over het terug lopen van de bijenstanden.

Han ik heb het opgezocht en de volgende teksten in Wikipedia gevonden.

De amandel is zelfbestuivend, maar kwekers in Californie zetten op grote schaal bijen in voor de bestuiving.

en

De hazelaar is een "naaktbloeier". De plant bloeit als deze nog geen bladeren heeft en is voor de bestuiving afhankelijk van de wind. Aan de hazelaar zitten de mannelijke en de vrouwelijke bloeiwijzen apart. De mannelijke bloemen zitten in katjes en zijn al in de zomer aanwezig in de oksels van de bladeren. Ze gaan pas bloeien in januari. De vrouwelijke bloemen zitten met drie tot vier stuks in een klein knopje bij elkaar.

De hulp van bijen wordt op prijs gesteld, maar is niet perse nodig.

Dat misverstand is ook weer uit de wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten